کریمه اهل بیت

وبلاگی راجع به حضرت معصومه(ع)

کریمه اهل بیت

وبلاگی راجع به حضرت معصومه(ع)

توسل به حضرت معصومه(سلام الله علیها) وحل مشکلات

عنایات حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) ، منحصر به جنبه‏هاى مادى و اقتصادى و ظواهر زندگى نیست و در این محدوده، خلاصه نمى‏شود، بلکه آنانى که تشنه کام مقامات معنوى و یا زلال علم‏اند و دنبال حل مشکلات علمى، گام بر مى‏دارند نیز از رهگذر توسل و روى آوردن به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) مى‏توانند مشکلات خود را رفع کرده و حجابها را از روى چهره مطالب علمى بردارند و به مقصد عالى و هدف والاى خود نایل گردند؛ بلکه از نقطه نظر اینکه سازمان وجودى آن مکرمه و کلا خاندان پیغمبر با علم و معرفت صورت گرفته و خاندان علم و فضیلت‏اند، طلب نیل به علم و کمال، از آنان، زمینه مساعدترى براى پذیرش و اجابت دارد.


تاریخ نشان مى‏دهد که اشخاصى با استمداد از انفاس قدسیه حضرت معصومه و در پرتو توسل به ذیل عنایات آن مکرمه، حجابهاى علمى را کنار زده، حقایق و نکاتى براى آنان از این رهگذر روشن شده است و بالاخره حوایج و در خواستهاى علمى حاجتمندان نیز در این جایگاه با عظمت روا شده و درخواست کنندگان، به حاجت خود رسیده‏اند.
مرحوم محدث قمى، اعلى الله مقامه الشریف، در شرح حال صدرالمتألهین شیرازى نوشته‏اند:
از بعضى از مشایخ خود شنیدم که مرحوم ملاصدرا به واسطه بعضى از ابتلاآت از اقامتگاه خود به دارالایمان قم، که عش آل محمد و حرم اهل بیت (ع) است، مهاجرت کرد و به قریه‏اى از قراى قم که در چهار فرسخى آن شهر ،واقع و موسوم به کهک است، پناه برد و گاهگاهى که بعضى مطالب علمیه بر او مشکل مى‏گردید، از کهک به زیارت حضرت سیده جلیله، فاطمه بنت موسى بن جعفر (س) تشرف مى‏یافت و از آن حرم فیض آثار، بر او افاضه مى‏شد.
سپس محدث بازگوار در تأیید این جریان مى‏گویند:
فاضل اشکورى لاهیجى، در کتاب محبوب القلوب، در احوال خاتم الحکماء الیونانیین، ارسطاطالیس، فرموده است :چون ارسطو در بلده اسطاغیر از دنیا رحلت کرد، اهل آنجا استخوانهاى او را پس از آنکه پوسیده شده بود، جمع کردند و در ظرفى از مس گزاردند و آن را در موضعى دفن کردند و آن مکان را مجمع خود قرار داده، از براى مشورت در کارهاى بزرگ و امور جلیله در آنجا جمع مى‏شدند، و هر وقت مطلبى از فنون علم و حکمت برایشان مشکل مى‏شد، قصد آنجا را نموده، بر سر قبر او نشسته، مشغول به مناظره و مباحثه مى‏گردیدند، تا آنکه مشکل ایشان حل و مطلبشان واضح و روشن مى‏شد و چنان اعتقاد داشتند که آمدن بر سر قبر ارسطو طالیس بر عقل و ذکاء آنان مى‏افزاید و اذهانشان را پاک و تلطیف مى‏نماید.
محدث بزرگ در اینجا اضافه مى‏کند: پس هر گاه حکماى یونان، این نحو اعتقاد به استخوانهاى پوسیده ارسطاطالیس داشته باشند، عجبى نیست که حکیم الهى و فیلسوف امامى( صدرالمتألهین) هرگاه مسأله‏اى علمى بر او مشکل شود، از چهار فرسخى قم، به قصد تشرف به آستان ملک پاسبان حضرت سیدتنا فاطمه، که مهبط فیوضات ربانیه و تجلیات سبحانیه است حرکت کند، براى آنکه علوم، بر او افاضه شده و مطالب عویصه برایش کشف و حل گردد. (1)
کسان دیگرى نیز در همین موضوع حل مشکلات علمى، توسل به آن بانوى زمانه پیدا کرده، خداوند قادر متعال، به برکت آن وجود پاک و آن گوهر تابناک و بى همتاى هستى، افاضه مطالب کرده و حل قضیه و مشکل علمى و جواب مسأله غامض را به ذهن توسل جویان القا و الهام فرموده است .
یکى از علماى برجسته و پرهیزکار در حاشیه کتاب مکاسبى که از روى آن تدریس مى‏کرده‏اند، در ص 143 (بحث ترتب عقود متعدده بر مال مجیز) نوشته‏اند:
بسم الله الرحمن الرحیم. دیروز هر چه روى این قسمت، مطالعه و فکر نمودم برایم روشن نشد و موقع مباحثه شد؛ با بناء بر اینکه با تصریح به ابهام مطلب در این قسمت، درس را بگویم، آماده حرکت شدم و هنگام خروج از منزل، با توسل به حضرت معصومه، خزینه غیر منقوصه الهى (س) دعا نمودم و بیرون رفتم. دیگر حتى فکر مطلب هم نبودم، اما همین که نزدیک صحن مطهر رسیدم، ناگهان خصوصیات مطلب از اول: (و للعقود اللاحقة...) تا (على المعوض ابتداً) به ذهنم، به اذن الله تعالى و برکت سیدتنا فاطمه معصومه (س) القا شد و روشن گردید.

پى نوشت:

1- قمى، حاج شیخ عباس؛ الفوائد الرضویه، ص 380.

برگرفته ازبانوى ملکوت، کریمى جهرمى

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد